WELKOM OP DE WEBSITE VAN WIM ADEMA

beeldend kunstenaar en publicist

     
home | fotografie als medium | persoonlijk | publicaties | english | contact
     
F
O
T
O
G
R
A
F
I
E
De interesse voor het visuele beeld was in 1997 zo sterk geworden, dat ik besloot met de fotografie verder te gaan. Gedurende twee jaar volgde ik lessen bij de beeldend kunstenaar en fotograaf Peter Langeveld, hij overleed helaas in 2010. Hij maakte mij thuis in de wereld van de fotografie, waardoor het uiteindelijk mogelijk werd om een eigen fotografische beeldtaal te vinden.
"Ik zal mij Peter blijven herinneren als een kritisch kunstenaar, scherp lettend op de autonome kracht van
het fotografische beeld."
Mijn ruimtelijke avontuur wilde ik eveneens blijven verkennen. Bij Elly van Ooijen, keramiste, zocht ik 1,5 jaar naar de geheimen van klei en vormen. Boeiend en belangrijk, mede dankzij een kundig en
kritisch support van Elly, maar de fotografie werd uiteindelijk toch het meest belangrijk. De wereld van het glas en de vergankelijkheid van de natuurseizoenen werden inspiratiebronnen.
     
C
L
O
S
E
-
U
P
Aanvankelijk werkte ik de eerste jaren (1998-2002) heel ruimtelijk, Met glasmateriaal en de macrotechniek zocht ik met de camera naar een 3-dimensionale vernieuwing. Een andere beleving van vorm, licht en kleur. In het gebied van de 'beheerste' scherpte en onscherpte vond ik een eigen beeldtaal. De foto's waren ruimtelijk van karakter en konden vaak een monumentaal volume zichtbaar maken. De close-up opnames waren, mede door de gebruikte films, geschikt om in blow-ups uitvergroot te worden. Zij werden 3-dimensionaal van karakter. Door deze vorm van fotografie bleef ik beeldhouwer en zocht ik op een nieuwe manier naar het ruimtelijk perspectief. In die jaren was de KunstWinkel van Cornelis te Rotterdam een gastvrije presentatieplaats.
     
S
C
H
I
L
D
E
R
E
N
Vanaf de herfst 2002 ontstond mijn fascinatie voor de natuur. De verandering van de seizoenen, licht en donker, de kleuren, het tegenlicht en de kracht van de zon brachten mij dichter bij de magie van de natuur. Met de camera ging ik op pad temidden van bomen, struiken, takken, bladeren en zonlicht dat doorlopend het beeld in mijn lens kon veranderen. Ook hier was de 'beheerste' scherpte en onscherpte van belang. Het bepaalde doorlopend mijn zoektocht. Opmerkelijk was dat ik door de camera nieuwe visuele werelden kon ontdekken. In fracties van een moment werden onverwachte beelden op de film vastgelegd. Ook de bewegingen van de wind konden doorlopend een fotografisch beeld mede bepalen. Contrasten tussen licht en donker bepaalden het werkterrein. Ik ontdekte dat ik met de camera kon 'schilderen' en met kleur en de natuur een unieke dimensie kon geven. Een autonome beeldtaal ontstond.
     
V
O
R
M
G
E
V
I
N
G
Ook mijn visie op het gebruik van passepartouts veranderde. Sedert 2009 zocht ik naar een meer autonome vormgeving, die beter aansloot bij vorm en inhoud van mijn fotowerk. Met name het dominante lineaire karakter van passepartouts werd voor mij steeds storender. Het moest toch mogelijk zijn om het passepartout minder rechtlijnig te maken. Ik wilde ook het centrum van mijn foto's versterken. Het gebied van de 'beheerste' scherpte en onscherpte extra aandacht geven. Het 'ovale' passepartout was mijn eerste verandering. De gebogen lijnen van dit passepartout geven precies de intimiteit die nodig was. Met zacht zwart als kleur ontstond rust en diepte rondom de kleuren en de vormen. Centraal blijft steeds de beeldtaal van de foto. Met het passepartout hoop ik die taal te versterken en een extra balans te geven. Ik sluit niet uit dat de vormgeving van de passepartouts steeds vrijer gaat worden.
     
P
R
E
S
E
N
T
A
T
I
E

Voor het presenteren van het fotowerk maakte ik gebruik van de volgende ruimtes:
1999-In galerie RAR te Spijkenisse hield ik mijn eerste foto-expositie (groep).
2000-Bij galerie Kralingen te Rotterdam volgde een tweede groepspresentatie.
2002-In de KunstWinkel van Cornelis hield ik mijn eerste solo-expositie met fotowerk.
2002-Deelname aan de Keramiekmanifestatie in Galerie De Sigarenfabriek te Delft.
2003-Keramiek en foto's toonde ik in een solo-expositie bij galerie Lichtzone (Groningen)
2005-Groepsexpositie van fotografen in galerie Lichtzone te Groningen.
2005-2010 Deelname aan Huntenkunst, Doetinchem;
internationaal platform voor hedendaagse beeldende kunst.
2010-Deelname aan de Mostra 2010 in de Museo Civico te Alatri (It) (curator Adelinda Allegretti); een internationale presentatie van beeldend kunstenaars.

   
I
N
F
O
R
M
A
T
I
E

Hieronder vindt u de specificaties van mijn fotowerk en waar u meer van mijn werk kunt zien.
Techniek: analoge kleurfotografie
Oplage: max. 3 exemplaren per fotowerk
Formaat: vierkant
Maten: vanaf 30 x 30 cm tot 100 cm x 100 cm. (Een grotere maat is na overleg mogelijk)
Prijzen: vanaf 30 x 30 cm: € 250,-/ 40 x 40 cm: € 350,-/ 50 x 50 cm: € 400,- / tot 100 x 100 cm: € 650,-
Lijst/passepartout: volgens afspraak (deze kosten zijn opgenomen in de genoemde verkoopprijzen)
Verzending: deze kosten worden apart berekend
Laboratorium: het fotowerk wordt verzorgd door het fotolaboratorium 'Foto Loek' te Haren

Contactmogelijkheden
Klik svp op pagina 'Contact'